Dış Gebelik (Ektopik Gebelik) Nedir?

Rahmin içinde oluşan gebeliğe iç gebelik diyoruz. Normal şartlarda kadın ve erkekten gelen ana cinsiyet hücreleri tuba dediğimiz kanalın içerisinde döllenirler ve döllenmiş yumurta bir haftalık bir süre içerisinde kanalı geçerek yerleşir. Enfeksiyon veya başka bir nedenden dolayı o döllenmiş yumurta eğer ilerleyemezse o takdirde o kanal içerisinde yerleşmeye başlar. Yani gebelik normal yerinde değil de alakasız bir yerde kanal içerisinde gelişir. Rahmin iç zarı çocuğun gelişmesi için gerekli şekilde her hazırlığı yapmıştır. Kanal içerisinde ise bu tür besleyici doku yoktur. O takdirde döllenmiş hücrede çok sık bölünmeler meydana gelir. Bölünerek çoğalacaktır. Buradaki hücreler invaziv niteliktedir. Yani harap edici bulunduğu yerden yayılma özelliğine sahiptir. Bu hücreler zamanla tuba içerisindeki zarı yemeye başlar. Burada gebelik oluşur ve hatta ilerleyen vakalarda kalp atışı bile oluşabilir. Bir süre sonra buradaki besleme gücü yetmeyeceği için ve oradaki invaziv dediğimiz komşu organa yayılma riski olan hücreler nihayetinde tubayı deler ve geçer.

Dış gebelik yaşayanla normal gebelik yaşayan hastaların şikayetleri arasında bir fark yoktur. Onda da BetaHCG dediğimiz değer yükselir, onda da bulantı kusma vs. olacaksa olur. Bir süre sonra ultrason muayenesinde rahim içerisinde çocuk görülmez. Çoğu kez kanal içerisindeki gebelik görülür. Bu esnada doktorlar bunun teşhisini koymak için BetaHCG değerlerini takip ederler. Bu değer yükseliyorsa veya rahim zarı içerisinde hiçbir gebelik yoksa artık bu %100 dış gebeliktir. Tıpta buna ektopik gebelik adını veriyoruz. Bir süre sonra o hücreler kanalı deldiği için orada kanama meydana getirir. Bu süre içerisinde bebek yeterli beslenemediği için tuba içerisindeki bebek ölür ve gebelik gerilemeye başlar. Bazen daha da ilerler daha da büyür. O takdirde karın içerisine kanama olur. Bu kanamalar çok olduğu zaman insan hayatını tehdit edecek noktaya kadar gelir. O nedenle çok önemli bir durumdur mutlaka tetkik edilmesi gerekir. O halde bir beta HCG değerleri yükselecek, bir süre sonra rahim içerisinde hiçbir gelişme olmayacak yani bunun içerisinde gebelik kesesini görmeyeceğiz. Bunun adı dış gebeliktir.

Dış Gebelik (Ektopik Gebelik) Tedavileri Nelerdir?

Erken dönemde tespit edilirse doktor bunun tedbirini alır. Nedir tedbirler? Gebelikteki kan değerleri sık sık takip edilir ve ilaç verilir, rutin takibi yapılır. Genellikle bu ilaç sayesinde dış gebelik ürünü ölür ve gerilemeye başlar. Herhangi bir cerrahi işleme gerek kalmaz. Fakat bu tedaviden herhangi bir netice elde edilmezse veya hasta aşırı derecede bir kanamayla gelirse tabi tedavisi cerrahidir. Cerrahide genellikle laparoskopik (kapalı) yöntem kullanılıyor. Tuba içerisindeki materyal alınır ve böylece tuba da bozulmamış olur. Tuba tahrip olmuşsa bazen hekim oradaki tubanın tamamını almak zorunda da kalabilir. Eğer cerrahi işlem yapılırsa hastalarda herhangi bir hayati tehlike oluşmaz. Tekrar ediyorum her gebe mutlaka gebeliğinin başında hekime gitsin çünkü bu dış gebelik herkeste görülebilir, enfeksiyonlu hastalarda daha sık görülebilir. Önemli bir hastalıktır.